„Lăsaţi copiii să vină la Mine“
(Matei 19, 14)
Din
nefericire, educaţia este şi ea afectată de criza spirituală şi morală din
societatea românească. Lipsa de valori perene, de repere credibile şi de
motivaţii solide din societatea şi şcoala românească a atins cote alarmante. Se
pare că acumularea de valori intelectuale este tot mai mult înlocuită cu
acumularea de bunuri materiale, încât astăzi nu mai valorează mult o cultură
aleasă, ci doar o avere frumoasă. Iar dictonul „Cine are carte are parte“ nu mai este valabil, deoarece oamenii bine
pregătiţi sunt prea puţin plătiţi. Prin urmare, acum „Cine are carte pleacă
departe“, adică în străinătate.
Pe de altă
parte, abandonul şcolar, destrămarea familiilor, sărăcia,
şomajul, plecarea părinţilor la muncă în străinătate, delincvenţa şi violenţa
juvenilă, nesiguranţa zilei, incertitudinea viitorului se constituie în tot
atâtea cauze ale crizei educaţiei în şcoală şi în familie.
Noi considerăm că prin educaţia religioasă este evidenţiată complementaritatea dintre spiritualitate şi
ştiinţă, dintre credinţă şi cultură, reliefându-se şi dimensiunea formativă a
acesteia, nu doar informativă. Educaţia religioasă oferă un orizont
spiritual cuprinzător sau integrator, un liant care relaţionează şi integrează
cunoştinţele de la celelalte discipline, spre a forma împreună un reper spiritual luminos şi edificator pentru
viaţă, trăită în comuniune de iubire şi coresponsabilitate pentru binele comun.
De aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur îndeamnă pe părinţi
zicând: „Învaţă-ţi copilul să nu pună preţ
nici pe bani, nici pe slava omenească, nici numai pe viaţa de aici. Dacă va
avea astfel de gânduri, va fi un înţelept“. Acelaşi Sfânt Părinte spune că rostul vieţii pământeşti trecătoare este
acela de-a ne pregăti pentru viaţa cerească netrecătoare: „Ce câştig avem de pe urma vieţii
acesteia dacă nu ne folosim de ea ca să o câştigăm pe cea viitoare?“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu